Running to the embassy: Dr. Oz uitdaging: Just 10

woensdag 5 januari 2011

Dr. Oz uitdaging: Just 10


Dokter Mehmet Oz is een bekende hartchirurg die beroemd is geworden door zijn wekelijkse bezoeken aan de Oprah Winfrey show. Sinds kort heeft hij ook zijn eigen programma, the Doctor Oz show, waardoor hij alleen bij uitzondering langskomt bij Oprah. Hij geeft in zijn show adviezen op het gebied van voedsel, beweging en hij geeft tips over algemene gezondheid.

Mijn wens was om de opnames voor zijn show mee te maken in New York, helaas was het seizoen net afgelopen en viel die droom in duigen. Dit jaar wil ik heel graag terug naar New York en hoop er dan bij te kunnen zijn :)

Dagelijks ben ik op zijn officiële website te vinden om de nieuwste filmpjes & foto's te bekijken en om interessante artikelen te lezen.

Een deel van zijn site staat in het teken van uitdagingen. Het leek mij leuk om eens aan eentje mee te doen. Mijn oog viel al snel op de Just 10 uitdaging. De bedoeling van deze uitdaging is gezonder te worden door 4,5 kilo per keer te verliezen.


De uitdaging bestaat uit tien stappen.

Stap 1. Vraag een gratis armband aan
Deze armband kan helaas alleen door Amerikanen aangevraagd worden.

Stap 2. Drink geen frisdrank meer
Geen uitzonderingen. Frisdrank zit vol met cafeïne en fructose stroop. Naast het bijdragen aan gewichtstoename, verhoogt het ook het risico op diabetes, bot verzwakking en tandbederf.


De gemiddelde Nederlander drinkt zo'n 98 liter frisdrank (!) per jaar. Het maakt het land ziek en dik. Zowel reguliere als light frisdrank leiden tot gewichtstoename. Begin met het omwisselen van slechts een blikje (of glas) frisdrank voor water per dag om u te helpen.


Stap 3. Eet drie uur voor het slapen gaan niets meer
De keuken sluit drie uur voor het slapengaan. Plan uw maaltijden en eet aan tafel zodat je je bewust kan zijn van wat, en hoeveel, je eet.

Studies tonen aan dat mensen die 's nachts nog eten 8,6 kilo meer aankomen per jaar dan mensen die 's avonds niets meer eten. Des te later je eet, des de meer kans dat je je laat gaan.



Stap 4. Beweeg tien minuten per dag
Bij regelmaat zal zelfs de meest gematigde hoeveelheid beweging resulteren in gewichtsverlies. Normaal raad Dr. Oz aan om 10.000 stappen per dag te zetten, deze keer niet.

Studies laten zien dat zelfs tien minuten beweging per dag de conditie en gezondheid van het hart kan verbeteren. Het is ook waar dat je 4,5 kilo kan afvallen door tien minuten per dag te bewegen.

Tips die je kan toepassen zijn: Je auto verder weg van de supermarkt parkeren zodat je genoodzaakt bent om wat verder te lopen, ga desnoods met de fiets. Een wandeling van tien minuten maken, binnen of buiten, het maakt niet uit. Tijdens de reclameblokken van de bank af komen en enkele simpele oefeningen doen.



Stap 5. Kleinere porties
Het is niet de bedoeling om al je favoriete voedsel te laten staan, maar je moet wel controle uit oefenen om de extra kilo's te verliezen. Maak het een gewoonte om in plaats van direct uit de zak of doos te eten, het in een schaaltje of plastic zakje te verdelen zodat je weet hoeveel je eet. Volg de vuistregel van Dr. Oz: eet geen snacks groter dan de grootte van je vuist.

Stap 6. Weeg jezelf elke dag
Pak elke dag de weegschaal erbij en wees moedig, om verandering mogelijk te maken moet je weten hoeveel je weegt. Onderzoek toont aan dat, als je je vorderingen bijhoud en gemotiveerd blijft je gewicht zult verliezen. 


Stap 7. Neem vitamine complexen
Neem elke dag Calcium (600 mg) en Magnesium (400 mg) supplementen om je botssterkte te ondersteunen. Vitamine D3 kan helpen geheugenverlies en hart- en vaatziekten te voorkomen. Ook dagelijks een multi-vitamine zal je gezondheid ten goede komen.


Stap 8. Voorkom honger
Als je niets eet en hierdoor honger hebt geef je sneller toe aan je verlangens en maak je minder gezonde keuzes. Eet goed uitgebalanceerde maaltijden zodat je langer vol zit. Zoek naar voedsel rijk aan vezels en magere eiwitten. Snacken tussen de maaltijden helpt - maar zorg ervoor dat het gezond is. Probeer vers fruit en noten.

Stap 9. Let op wat je eet
Groentes zijn onbeperkt toegestaan. Je mag een keer per twee dagen een toetje, maar zorg ervoor dat deze niet groter is dan je hand. Eet maximaal drie stukken fruit per dag.


Stap 10. 
Uit het oog, uit het hart. Als je weet dat je niet van snacks als chips, drop of chocola af kan blijven, haal het dan niet in huis. Elimineer de verleiding er vervang het met beter voedsel zoals fruit. Praat met familie en vrienden zodat hun geen dingen kopen die je in de verleiding kunnen brengen.

Tip
Als je gaat winkelen, neem dan een groot ontbijt en/of lunch zodat je niet in de verleiding komt om onderweg te snoepen. 


Neem pure chocolade of andere gezonde snacks zoals gedroogd fruit of noten mee zodat je onderweg wat kan snacken. Hierdoor kom je niet in de verleiding om de dichtbijgelegen McDonald's binnen te stappen.


 Ik moet zeggen, ik heb er zin in! Morgen ga ik met een vriend gezellig naar de film Burlesque in de bioscoop <3 Voor allebei is dit de tweede keer dat we de film zien, kan werkelijk niet wachten om alle dans- en muziek optredens weer op het grote scherm te zien!


Hiervoor ga ik de stad in om wat kleding te shoppen, heb ik gelijk die tien minuten beweging binnen ;) Ik hou niet van halve maatregelen dus morgen neem ik i.p.v. een beker cola, water in de bioscoop. 


Maar voordat ik naar Eindhoven ga ben ik eerst van plan mijn haren te verven. Gisteren is mijn haar lekker kort geknipt en vandaag zijn mijn wenkbrauwen geëpileerd, ik kan er weer helemaal tegenaan!

Geen opmerkingen: